10 manieren om te ontprikkelen met water

Hoe belangrijk is water? Je zal vast zeggen: heel belangrijk! Zeker op dagen zoals deze. Wat een hitte hè! Weet je dat water je  ook op verschillende manieren kan helpen om te ontprikkelen?

Als opgroeiend kind in de provincie Zeeland was water zo’n beetje mijn thuis. Mijn zomers besteedde ik grotendeels in het zwembad of aan zee. Als puber ging ik naar diezelfde zee als mijn hoofd vol was, dingen op een rij zetten. Gewoon zitten en naar het water kijken. Ik besefte me pas toen ik wat ouder was dat dat water mij ook echt hielp op de momenten dat ik overprikkeld was.

Dat bracht mij op het idee om dit overzicht te maken: 10 manieren om te ontprikkelen met water! Een aantal zal je al bekend zijn en bewust of onbewust inzetten. Sommige zullen je aanspreken, andere niet. Als je nog zoekend bent in wat jou kan helpen, is het waardevol om te onderzoeken welke jou helpen. Hoe meer zicht je hebt op wat jij nodig hebt op een bepaald moment en wat je dan kunt doen, hoe meer je kunt voorkomen dat je overprikkelt raakt of sneller uit de overprikkeling komt.

Hier volgen ze!

    1. Water drinken. door water te drinken kun je je lichaam reinigen, afvalstoffen kwijtraken en ook prikkels verwerken. Als je niet zo makkelijk een “gewoon” glas water pakt, voeg er dan een smaakje aan toe of maak een kop thee!

    2. Water in vaste vorm: hierbij denk je vast gelijk aan ijs! Heerlijk een ijsje als het zo warm is. Heb je er ook al eens aan gedacht om ijs in je nek te leggen? Bijvoorbeeld ijsblokjes of een koelelement in een handdoek gewikkeld of in een panty en dan in je nek leggen? Je lichaam reageert er direct op. Letterlijk afkoelen. Dat van die panty’s heb ik overigens opgepikt uit de Tour de France afgelopen juli. Wat bleek, in de omgeving waar de etappes gereden werden, waren alle panty’s uitverkocht!

    3. Stromend water: een warme douche als je het koud krijgt bij overprikkeling, een koude als je merkt dat je juist afkoeling nodig hebt, of een wisseldouche, warm en koud afwisselen, super lekker. Je kunt de prikkels van je af spoelen en je hoofd leegmaken, vooral als je je aandacht op je lichaam richt. Als je niet de mogelijkheid hebt om onder de douche te gaan staan, laat dan eens water over je polsen stromen. Ook dat kan je helpen. En…….. wat dacht je van in de regen gaan staan!

    4. Stilstaand water: als je een bad neemt doe je dat meestal niet voor een paar minuten. Je neemt er de tijd voor. Muziekje erbij aan en je kunt heerlijk ontspannen! Heb je geen bad, denk dan eens aan een voetenbad, je favoriete badschuim erin en genieten!
    5. Op het water: dobberen in een bootje, op een luchtbed en even loslaten, met je ogen dicht of kijkend naar de lucht. Je mee laten bewegen op de zachte golvende beweging van het water, heerlijk rustig.

    6. In het water: ook in het water actief zijn kan helpen, denk maar eens aan zwemmen. Dit kan zelfs dubbel voordeel opleveren: door te bewegen verwerk je prikkels sneller.

    7. Onder water: heb je wel eens gesnorkeld of zelfs gedoken? Onder water is het zo’n andere beleving, geluid is anders, klanken verstommen en afhankelijk van waar je onder water bent, kan het ook nog eens prachtig zijn wat je allemaal kunt zien.

    8. Naar water kijken: zo maar naar water kijken…..in een vijver, een kabbelend riviertje, golven van de zee of misschien wel watervallen die op een prachtige manier naar beneden kunnen kletteren. Wat doet het met jou?

    9. Naar water luisteren: zoek je naar ontspanningsmuziek op het internet dan kom je er talloze tegen: muziek waar water in te horen is. Als het op je lijstje favoriete muziek staat, kan dit helpen om stress te verminderen. Ook  bij ASMR  wordt door sommigen gebruik gemaakt van water.  Natuurlijk kun je ook met je ogen dicht ergens gaan zitten, bij een beekje of stroom en luister naar het water dat voorbij komt.

    10. Water visualiseren: heb je geen water in de buurt, dan kun je altijd nog iets doen met visualisatie! Dat kan een heel sterke uitwerking op je hebben, het kan namelijk dezelfde effect op je hersenen hebben dan wanneer je iets echt uitvoert. 
      Twee voorbeelden:
      – Stel je voor dat je langs een riviertje zit. In je handen heb je een aantal steentjes. De steentjes staan voor gedachten die je in je hoofd hebt, belemmerende gedachten, overtuigingen en andere gedachten waar jij nu even niet mee bezig wilt zijn. Gewoon rust in je hoofd. Je pakt een steentje en noemt daar een gedachte bij. Het steentje gooi je vervolgens in het water want je hoeft nu niets met die gedachte, je mag loslaten. Kijk hoe het steentje met de stroom mee beweegt en ervaar hoe het in je hoofd rustiger wordt bij ieder steentje dat je in het water gooit. 
       – Een ander voorbeeld is dat je je voorstelt dat je onder een douche staat. Met iedere straal die je over je heen voelt richt je je aandacht op een deel in je lichaam waar jij onrust voelt. De stralen nemen de onrust mee en voeren weg in het doucheputje.

Welke ga jij uitproberen of spreekt jou aan om in te zetten bij een volgende keer dat je merkt dat je overprikkeld raakt of bent?

Heb jij nog andere ideeën? Voel je vrij om ze hier te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.